İSTATİSTİKSEL YAKLAŞIMLA TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM VE YARALANMA DURUMLARININ KUSURLU UNSURLARLA İLİŞKİLERİNİN İNCELENMESİ

Mehmet BALCI, Adem GÖLCÜK, Humar KAHRAMANLI

Abstract


İSTATİSTİKSEL YAKLAŞIMLA TRAFİK KAZALARINDAKİ ÖLÜM VE YARALANMA DURUMLARININ KUSURLU UNSURLARLA İLİŞKİLERİNİN İNCELENMESİ

Özet

Zaman ilerledikçe insanların ulaşım alanındaki gereksinimleri artmaktadır. Bu gereksinimler yeni teknolojilerle birlikte farklı ulaştırma alanlarında yeni yatırımları da doğurmuştur. Tüm bu farklı alanların yanında karayolu taşımacılığı hâlâ tüm dünyada popülaritesini korumakta ve bununla birlikte karayollarında seyreden araç sayılarında da hızlı bir artış görülmektedir. Bu artışla birlikte trafik yoğunluğu artmış ve trafikte güvenlik kavramı daha önemli hale gelmiştir. Trafik güvenliğini tehlikeye atan ya da başka bir deyişle trafik kazalarına sebep olan unsurlar farklı kaynaklarda farklı şekillerde sınıflandırılmıştır. Bu çalışmada, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından yapılan trafik kazaları ile ilgili araştırmalarda esas alınan beş kusurlu unsurun kaza sonucu meydana gelen ölüm ve yaralanma sayıları üzerinde etkileri incelenmiştir.  Bu etkiler TUİK verilerine dayanılarak araştırılmış ve sonuçlar farklı açılardan değerlendirilmiştir. Kaza sonucu meydana gelen hem ölü hem de yaralı sayısı üzerinde beş unsurun bir arada etkisinin en fazla olduğu gözlemlenmiştir. Bunun yanında yaya kusurunun etkisi ölüm sayıları üzerinde ihmal edilebilecek düzeyde düşüktür. Araç kusurunun hem ölüm hem de yaralı sayıları üzerinde doğrudan en etkili unsur olmasının yanında, ikinci etkili unsur değişim göstermektedir. Ölüm sayılarında ikinci kusurlu neden yol kusuru, yaralı sayılarında ise sürücü kusuru olmuştur. Çalışmada ölü sayısına etki eden unsurların incelendiği regresyon modelleri arasında en yüksek belirleme katsayısı R2=0,640, yaralı sayısına etki eden unsurların incelendiği regresyon modelleri arasında da en yüksek belirleme katsayısı R2=0,736 değerleri elde edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: İstatistik, Doğrusal Regresyon, Trafik Kazaları, Kusurlu Unsurlar

INVESTIGATION OF RELATIONSHIP BETWEEN DEATH AND INJURY STATUS AND DEFECTIVE ELEMENTS IN TRAFFIC ACCIDENTS BY STATISTICAL APPROACH

Abstract        

As time progresses, the needs of people in the field of transportation are increasing. These requirements, along with new technologies, have also led to new investments in different transport areas. Next to all these different fields the road transport still maintains its popularity on all over the world and it is seen a rapid increase in the number of vehicles on the roads. With this increase, traffic density has increased and the concept of security in traffic has become more important. Elements that put traffic safety at risk or in other words cause traffic accidents are classified in different forms in different sources.        In this study, the effects of five imperfect factors which is uses in the researches relating to traffic accidents conducted by Turkey Statistical Institute (TSI) on the number of deaths and injuries from the traffic accident were examined. These effects were investigated based on TSI data and the results were evaluated from different aspects. It was observed that the combination of the five factors on the number of both dead and injured from the traffic accident was the largest. Besides, the effect of pedestrian flaw on the number of deaths is low level enough to be neglected. Vehicle flaws are the most direct effect on both death and injured numbers; however, the second factor is changing. The second cause in death numbers is the road flaw, while in the injuries number is the driver fault. R2=0.640 and R2=0.736 have been obtained for best models among the regression models in which the elements affecting the number of deaths and injured were examined, respectively.

Keywords: Statistics, Linear Regression, Traffic Accidents, Imperfect Factors


Keywords


İstatistik, Doğrusal Regresyon, Trafik Kazaları, Kusurlu Unsurlar

Full Text:

PDF (Türkçe)

References


Türkiye İstatistik Kurumu, 2017, Ulaştırma İstatistikleri, Trafik Kaza Sayısı ve Sonuçları, http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=362 [Erişim Tarihi: 7 Kasım 2017]

Temel F., Özcebe H., Türkiye'de Karayollarında Trafik Kazaları, Road Traffic Accidents in Turkey Dergisi, 2006, Cilt: 15, Sayı: 11, Sayfa: 192-198.

WHO Injury Chart Book 2002. Department of Injuries and Violence Prevention Noncommunicable Diseases and Mental Health Cluster, World Health Organization, Geneva, 2002.

The World Report on Traffic Injury Prevention 2004. The Fundementals, Chapter One, Geneva, 2004.

Trafik Güvenliği Çalışma Grubu Raporu, 9.Ulaştırma Şurası, www.ubak.gov.tr/tr/sura/ kara/ RAP2.doc [Erişim Tarihi: 24.03.2004]

Türkiye İstatistik Kurumu, 2017, Ulaştırma İstatistikleri, Trafik Kazalarına Neden Olan Kusurlar, http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=365 [Erişim Tarihi: 7 Kasım 2017]

Kartal M., Kutlar A., Beğen A., Logistik Regresyon Tekniği ile Trafik Kazalarını Etkileyen Risk Faktörlerinin İncelenmesi: Sivas, Kayseri, Yozgat Örneği, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Güz 2011, Cilt:7, Yıl:7, Sayı:2, 7:45-68.

Karayolları Trafik Kanunu, T.C. Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü Mevzuat Bilgi Sistemi, www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2918.doc [Erişim Tarihi: 10.11.2017]

Türkiye İstatistik Kurumu, 2016, Ulaştırma İstatistikleri, Trafik Kaza İstatistikleri, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1051 [Erişim Tarihi: 20 Haziran 2016]

Şentuna B., Korelasyon ve Regresyon Analizi, Ders Notu, http://w3.balikesir.edu.tr/~bsentuna/wp-content/uploads/2013/04/Regrasyon.ppt [Erişim Tarihi: 12.11.2017]

Taşdemir Ş., Yüzey Pürüzlülüğünün Yapay Sinir Ağı Ve Regresyon Modelleri İle Belirlenmesi Ve Karşılaştırılması, Selçuk-Teknik Dergisi, Cilt 10, Sayı: 3-2011, 215-226.

Evren M., Trafik Kazalarının Soruşturulmasında Kusur Tespitine Yardımcı Disiplinler Arası Ekip Çalışmasının Gerekliliği, Master Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013.

Çinicioğlu E.N., Atalay M., Yorulmaz H., Trafik Kazaları Analizi için Bayes Ağları Modeli, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Mayıs 2013, Cilt: 6, Sayı: 2, 41-54.

Bayata H.F., Hattatoğlu F., Yapay Sinir Ağları Ve Çok Değişkenli İstatistik Yöntemlerle Trafik Kaza Modellemesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2010, Cilt: 3, Sayı: 2, 207-219.

Akgüngör A.P., Doğan E., Farklı Yöntemler Kullanılarak Geliştirilen Trafik Kaza Tahmin Modelleri ve Analizi, Int.J.Eng.Research & Development, 2010, Vol.2, No.1, 16-22.

Soehodho S., Public Transportation Development and Traffic Accident Prevention in Indonesia, Journal of International Association of Traffic and Safety Sciences, 2017, Volume 40, Issue 2, Pages 76-80.

Tanishita M., van Wee B., Impact of Vehicle Speeds and Changes in Mean Speeds on Per Vehicle-Kilometer Traffic Accident Rates in Japan, Journal of International Association of Traffic and Safety Sciences, 2017, Volume 41, Issue 3, Pages 107-112.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Selcuk University Journal of Engineering Sciences (SUJES) ISSN:2757-8828

Abstracting and indexing

Index Copernicus International

scholar_logo_64dp.png

Selcuk university journal of engineering sciences (Online)

ICI World of Journals

ResearchBib